Tömkörningskurs!

publicerat i Allmänt;
Idag var Mia Söderberg här och hade tömkörningskurs för mig och tre andra tjejer och deras hästar. Jag fick låna LaVazza, som har tömkört hemma av H, men jag är helt grön på det här så det var kul att testa och nåt som jag verkligen kommer att fortsätta med. Drömmen är ju att äga en egen häst i framtiden, så jag tillskansar mig alla kunskaper jag kan fram tills dess. Jag vill ju kunna jobba min häst både uppsuttet och från marken för att få den allsidig och att kunna jobba en häst från marken är ju en enorm fördel om man vill se hur hästen rör sig utan ryttare.

Anyway, kursen började med att Mia demonstrerade på Lady (som för övrigt är till salu, kolla annonsen på hästnet). Lejjan var så snäll och go och trots att jag aldrig tränsat på henne förut gick det kanonbra! Mia visade olika övningar och förklarade vad de var bra för och varför det är bra att jobba hästen från marken ibland. Det är inte bara bra för hästen, ryttaren tjänar på det också!

LaVazza och jag värmde upp och sen fick jag helt plötsligt en gjord med tömmar på utav Mia, så att jag kunde känna på det litegrann innan det var dags för mig och LV att börja "på riktigt". Jag kunde snabbt konstatera att jag inte riktigt hade full koll på tömmarna i början, men som tur var är LV en snäll häst. Hon lekte mest följa John med mig ett tag där, men det rättade till sig snabbt när Mia visat hur jag skulle göra.

Jag bestämde mig för att jag var tre meter lång och världsbäst och då gick det också bra. LV lyssnade snabbt på hjälperna efter jag kaxat till mig lite mer och OJ, va kul det var! Jag gillar ju mest att sitta på hästen och få wow-känslan. Det är magiskt! Men det var verkligen häftigt att se hästen svara på hjälper från mig från marken. Definitivt mer sånt!

MH kom förbi med sina två godingar och fotade lite, men min dator är lite seg så bilder får ni imorgon! Lille Joel är helt orädd och tycker att hästar och traktorer är det absolut bästa som finns. Han hade världens största smalj på sig hela tiden han va ute. Sen kom hans mamma och tog bort den gigantiskt lekplatsen genom att sätta honom i bilen när det var dags för hemfärd, då va han allt lite missnöjd en stund ;). Söta Alicia gillade hästarna hon också, inte ett dugg rädd för hästpussar. Jag var barnvakt åt henne igår och jag har tydligen nån sövande inverkan på henne... MH förklarade att lilltjejen är magsovare och att hon aldrig somnar på rygg. Igår somnade hon i min famn när hon hade fått lite välling (sååå mysigt) och idag märkte jag att hon var trött när vi gick runt lite så då hamnade hon helt plötsligt i rygg/sidläge hos mig och klart som tusan att hon somnade ;). Alldeles lagom till hemfärden.
I'm the baby whisperer...

Fixade hagarna, tog en snabbdusch och sen dess har jag pluggat lite och läst lite i en ny bok som verkar kanon. Strax är det dags att sova, upp och jobba tidigt imorgon ju!

Sweet dreams people, sweet dreams.

Kommentera inlägget här :