Det blir många böcker...

publicerat i Med näsan i en bok;
Om man jobbar som jag gör och det är lite att göra och det dessutom inte finns så många roliga jobbarkompisar ute eller om jag är extremt osocial, så kan det bli väldigt mycket läst. De två senaste veckorna har jag läst tre böcker. en historisk roman, en deckare och en verklighetsbaserad bok.

Den sista shamanen av Barbara Wood är en mastig roman fylld med fakta om amerikas urinvånare. Jag fastnade inte alls på det sätt som jag trodde att jag skulle göra och texten på baksidan av boken var en aning missvisande. Jag säger inte att det var en dålig bok, tvärtom, men inte alls vad jag hade förväntat mig. För några år sedan var Barbara Wood en av mina favoritförfattare, men jag har inte läst nåt utav henne på säkert lika många år. Jag brukade sluka hennes böcker. Jag älskade Domina, Kvinnor i vitt, Gudarnas dotter och Regnbågsormens land med flera. Det kändes däremot som om den här boken saknade nåt. Eller så är det kanske min boksmak som har förändrats. Det var i alla fall en läsvärd bok.

Gömda av Liza Marklund behöver väl ingen vidare förklaring. Jag tror att de flesta kan historien om Maria Eriksson vid det här laget och de flesta har säkert redan läst alla böckerna., jag råkar bara vara lite sent ute. Det har mest att göra med att jag lästa Sprängaren för några år sedan och jag blev faktiskt lite bevisken. Det här var nåt helt annat. För det första är det ju en sann historia och för det andra så kändes det inte som om Liza Marklund hade skrivit boken. jag fastnade i alla fall och hade stora problem med att lägga ifrån mig boken när taxametern började tjuta och jag fick en körning. Nu måste jag läsa fortsättningsböckerna. Jag måste veta att allt blev bra tillslut.

Skendöd av Tess Gerritsen är faktiskt femte boken i en serie om polisen Jane Rizzoli och rättsläkaren Maura Isles, men det visste jag inte när jag köpte boken på City för några dagar sen, när jag hade tråkigt på jobbet. Det verkar itne som om de tidigare böckerna har kommit ut på svenska än och det är ju lite synd, för jag har nämligen fått en ny favoitförfattare. Den här boken var kanon och det tog inte många timmar att läsa klart den. Det är inte särskilt ofta nu för tiden som jag läser nåt utanför taxibilen, men den här boken kunde jag inte låta bli. Ett tips från mig till dig är att läsa boken nu. Allra helst vill jag läsa de första böckerna i den här serien nu, men jag får nog vänta ett tag tror jag...fast jag ska nog klicka mig in på en boksida och se om man kanske skulle ta och beställa den första. Det är nog en plan tror jag.

Vad har ni andra läst på sistone? Nåt som ni vill rekommendera till en bokoman som mig?

Kommentera inlägget här :