Minisemester

publicerat i Allmänt;
När klockan var 4 på morgonen den 25e april stängde jag av taxin och lämnade den världen, bara för en kort stund känns det som nu, men det var i tio dagar.

Tio underbara, jobbiga, händelserika dagar.

Samma dag som jag ställde taxin var det TaxiLisas stora fest och vilken fest! Massor med dans och goa människor. Underbart. Men vi rutinerade tyckte ju att folk gick så väldans tidigt, fast klockan var säkert efter midnatt. Men det var tidigt för oss som inte for hem förrän klockan var tre. Stackars Baskettjejen som fick hämta mig...fast jag tyckte hemresan var rätt kul jag.

Full fart på dansgolvet


Trubadurigt

Dagen efter var det det bara vännen i Fritsla som gällde. Lyxigt att bli hämtad av taxi när man är lite halvbakis och bara ligga i soffan och ha det bra hemma hos nån annan. Efter ännu mera soffa och film så blev det tisdag och då var det dags för mig att bege mig till skogen som faktiskt heter Skuggetorp. Där bor mor och Leo. Ett litet, litet hus. Alldeles lagom för två och alldeles för trångt om man är tre. Men väldigt underbart.

Lugnet bor där.

Lilla huset


Utsikten på husets baksida


Morfar sätter potatis

Vi for in till stora byn, Bengtsfors, och köpte sån't där som jag vill ha hemma. Du vet, sån't där som smör, mjölk och lite annat pålägg än ost. Dessutom köpte jag en ugnsform och så fick mamma välja ut en födelsedagspresent å sig själv. En blomma och en trisslott. Blomman var fin, trissen var en nit.

Sent på mammas födelsedag bankar det på dörren och två filurer som kallas mormor och morfar står utanför och säger grattis. Så totalt oväntat, men väldigt kul! Kvällsfika och presentöppning.

På Valborg for jag de 16 mil det är från Skuggetorp till Maries gård i Molkom för att hälsa på den lilla familjen med de många kossorna. Det var otroligt kul att va hemma hos dem för dagen. Mycket jobb i ladugården, men så otroligt roligt! Det bästa var nästan att jag fick med mig råmjölk hem, vilket resulterade i råmjölkspannkakor eller kalvdans med ett finare ord. Så gott!

Lilla Matilda, Zorro och Marie


Mååånga kossor


En helt ny, liten, söt kalv som jag matade


Hungriga kalvar


Det syns inte så bra...men jag är otroligt skiten, men glad!


Resten av tiden i skogen bestod av mycket bokläsning, ett bullbak, lite mer läsning, prat och en provsittning på Leos motorcykel. På lördagen så for jag och mor runt på lite loppisar några mil söder ut, bland annat i Grinstad, Frändefors och i Brålanda. Jag kom hem med ett vansinnigt snyggt Crockerskärp och två superfina Höganäs-krukor. Sen så tog saknaden över så jag åkte hem senare på eftermiddagen. Direkt ut till nästa skog där jag tittade på när Fia red på sin fina Sand, tog en massa kort och sen film i soffan igen. Jag tror jag ska adoptera den soffan.


Fia och Sand

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie:

Länge sen jag var här och läste nu men tack än en gång för besöket! Var jättekul, och du var toppen som ladugårdspiga =)

Kommentera inlägget här :